Miten virtuaalitodellisuutta on käsitelty elokuvissa?

Virtuaalitodellisuus on jo vuosien ajan kuulunut elokuvien suosikkiaiheisiin. Monia Hollywoodin menestyselokuvia on kasattu virtuaalitodellisuuden ympärille. Elokuvissa on usein kuitenkin annettu varsin synkkä kuva virtuaalitodellisuudesta. Nykyisin monia pelejä voi pelata VR-lasit päässään ja mielenkiintoisiin maailmoihin pääsee tutustumaan virtuaalitodellisuuden keinoin. Jos haluaa päästä kotonaan tutustumaan virtuaalitodellisuuteen, niin voi olla tarpeen hakea Lainaa ja hankkia kunnolliset välineet kotiinsa.

Elokuvat kuitenkin monesti käsittelevät aihetta synkästä näkökulmasta. Usein elokuvissa maailma on ankea paikka ja ihmiset pakenevat todellisuutta virtuaalisiin maailmoihin. Todellisuudessa virtuaalimaailma tarjoaa kuitenkin vain hauskan lisän tavalliseen elämään, ei niinkään pakopaikkaa. Monissa peleissä hyödynnetään virtuaalitodellisuutta ja onpa jotain hyötysovelluksiakin jo käännetty virtuaaliympäristöihin. Jos aihe kiinnostaa, niin lue tästä artikkelista lisää. Kerromme muutamia esimerkkejä, miten virtuaalitodellisuutta on käsitelty viime vuosien menestyselokuvissa.

Virtuaalitodellisuus on yleensä esillä toimintagenressä

Kuten jo manitsimme, on virtuaalitodellisuus yleensä esillä toimintaelokuvissa. Myös scifi ja fantasia luetaan näihin luokkiin, joissa virtuaalitodellisuutta käsitellään monin eri tavoin. Viime vuosien tunnetuimmista elokuvista yksi on Ready Player One, jossa virtuaalitodellisuus on pääosissa. Elokuvassa ihmiset elävät synkässä maailmassa, mutta he pakenevat todellisuutta virtuaaliseen maailmaan, Oasikseen. Siellä kuka tahansa voi olla mitä tahansa.

Yleensä elokuvien virtuaalimaailmoissa tapahtuukin paljon kaikenlaista ja ne ovat yleensä paljon suurempia, kuin mitä olisi vielä realistisesti mahdollista toteuttaa. Tietokoneiden laskentakapasiteetti asettaa varsin tiukkoja rajoja virtuaalimaailmoiden luomiselle. Elokuvissa nähtyjen kaltaisia maailmoja ei ole mahdollista luoda nykyisillä tietokoneilla. Mahdollisesti tulevaisuuden kvanttitietokoneet mahdollistavat valtavien avointen maailmojen rakentamisen ja ihmiset pääsevät kokeilemaan elokuvissa nähtyjen kaltaisia maailmoja.

Myös jo parinkymmenen vuoden ikään ehtinyt Matrix käsittelee virtuaalitodellisuutta, ja se oli aikanaan varsin edistyksellinen elokuva. Aiemmin aihetta ei oltu käsitelty niin kattavasti, ja uudella ajatuksella kuin mitä elokuvassa nähtiin. Elokuvassa esitettiin tavallinen maailma, joka itse asiassa olikin juuri virtuaalinen todellisuus. Ihmiset olivat koko ajan kytkettynä virtuaalimaailmaan ja koneet ja robotit hallitsivat maapalloa. Tässä virtuaalimaailman ajatus oli käännetty kokonaan toisin päin, kuin mitä yleensä on totuttu näkemään. Elokuva myös esitteli ajatuksen, jossa ihmiselle voidaan ladata erilaisia taitoja tietokoneohjelmien tai -sovellusten tapaan. Kun täytyi oppia itämaisia taistelulajeja, ladattiin ne vain ihmisen muistiin, jonka jälkeen hän osasi niitä. Tämä voikin olla joskus tulevaisuudessa todellisuutta, sillä ihmisen aivotoimintaa voidaan mallintaa sähköisillä impulsseilla. Edistykselliset menetelmät voivat pystyä tulevaisuudessa muokkaamaan näitä sähköisiä aaltoja. Samaan tapaan ihmiselle voidaan ehkä tulevaisuudessa ladata jotain muistoja, esimerkiksi lomamatkasta, jolla hän ei ole koskaan ollutkaan. Tätä ajatusta käytettiin esimerkiksi hieman vanhemmassa elokuvassa Total Recall, joka on tähtinäyttelijä Arnold Schwarzeneggerin menestyselokuva.