Virtuaalitodellisuus on kiehtova käsite

Virtuaalitodellisuus valloittaa maailmaa. Joko sinä olet tutustunut virtuaalitodellisuuden tuomiin mielenkiintoisiin, toisinaan jopa hyödyllisiin mahdollisuuksiin? Maailmanlaajuisesti monia henkilöitä kiinnostava virtuaalitodellisuus on ollut olemassa jo pitkän aikaa, mutta vasta 2000-luvulla monet globaalit toimijat ovat alkaneet työskennellä virtuaalitodellisuuden parissa.

Virtuaalitodellisuuden määritelmä on teko- tai keinotodellisuus, jossa tietokonesimulaation avulla luodaan virtuaalitodellisuuteen perustuva kokemus/ ympäristö. Virtuaalitodellisuus voi luoda kuvitteellisen ympäristön tai sen avulla voidaan simuloida vaikkapa jotakin todellista tilaa tai ympäristöä. Useimmat ovat varmasti kuulleet lentokonesimulaatiosta. Lentokonesimulaattorin avulla voidaan tutustua esimerkiksi koneen toimintaan, “lentää sillä” tai harjoitella vaikkapa tärkeää pelastustoimintaa mahdollisissa lentoliikenteen onnettomuustilanteissa. Virtuaalitodellisuutta käytetään nykyään myös tietokonepeleissä, elokuvien teossa ja mikä hienointa, menestyksekkäästi jopa terveydenhuollossa. Virtuaalitodellisuus vaikkapa monenlaiset ja värikkäät ilmapallot voivat saada katsojan hyvälle mielelle. Virtuaalitodellisuus hyödyntää ihmisen tuntoaistiin perustuvia liikeärsykkeitä tai monipuolista äänimaailmaa. Nykyään myös teknologiayhtiöt, kuten Google ja Microsoft toimivat muun muassa sijoittajina virtuaaliteknologian parissa.

Virtuaalitodellisuuden mielenkiintoinen historia

Virtuaalitodellisuus on “ollut läsnä” monissa projekteissa ja toiminnoissa jo vuosikymmenien ajan. Virtuaalitodellisuuden pienet ensi askeleet otettiin vuonna 1938, jolloin ranskalainen teatterin uudistaja ja kirjailija Antonin Artaud käytti virtuaalitodellisuutta kuvatessaan teatterin monia vaikutuskeinoja. Vuonna 1962 käyttöön otettiin Sensorama-nimellä varustettu mielenkiintoinen virtuaalitodellisuuslaite. Kyseisen laitteen avulla esitettiin 3D-maailman aikaansaamia laajakuvafilmejä, joissa oli mukana muun muassa tuoksuja ja ääniä.

Virtuaalitodellisuutta ja sen käyttöä nykyajan lääketieteessä on puolestaan tutkittu tällä hetkellä jo neljännesvuosisadan ajan. Kyseisestä aiheesta on tuotettu myös runsaasti monipuolista materiaalia. 2000-luvulla virtuaalitodellisuudessa syntyi läpimurto, kun tunnetut globaalit toimijat alkoivat sijoittaa virtuaalitodellisuuden luomaan tekniikkaan.

Sisäänpääsy virtuaalitodellisuuteen

Nykyään myös tavallinen tietokoneen tai älypuhelimen käyttäjä voi helposti tutustua virtuaalitodellisuuden tuomiin mahdollisuuksiin. Virtuaalitodellisuuteen pohjautuvat lasit luovat niin sanotun virtuaalisen näkökentän, jota käyttäjä hyödyntää. Markkinoilla on useita virtuaalitodellisuuteen pohjautuvia laseja, mutta runsaasta tarjonnasta huolimatta ne eivät kuitenkaan aktivoi täysin käyttäjän, eli ihmisen perfeeristä näkökenttää. Oculus Rift -lasit ovat tällä hetkellä kaikkein suosituimmat käyttäjien keskuudessa.

Lyhyesti voidaan todeta, että runsaasti erilaisia mahdollisuuksia tarjoava virtuaalitodellisuus pystyy ikään kuin “huijaamaan” ihmisen aivoja. Pohjimmiltaan virtuaalitodellisuus on yksinkertaista tekniikkaa, jossa ihmisen molemmilla silmillä on käytössään oma näyttö, jonka avulla saadaan lisää syvyyttä ja lähes täydellinen 3D-maailma. Virtuaalitodellisuuteen perustuvissa laseissa on kiihtyvyysanturi, jonka tehtävänä on rekisteröidä ihmisen pään liikkeet ja tarjota mahdollisuus katsoa moniin eri suuntiin. Vaikutelma on erittäin todentuntuinen, sillä ihmisen aivoja huijataan katsomaan lähes “todellista ympäristöä.” Asian mahdolliseksi tekee stereoskooppinen näkö, eli syvyysnäkö, jossa kummallakin silmällä voidaan tarkastella samaa kohdetta eri kulmista. Virtuaalitodellisuus aktivoi usein myös tunto- ja hajuaisteja. Henkilö voi virtuaalitodellisuudessa tuntea esimerkiksi “aidon” tuulen puhalluksen tai ilmassa voi leijua teemaan liittyviä miellyttäviä tuoksuja.

Virtuaalitodellisuutta voidaan siis hyödyntää monin eri tavoin. Virtuaalitodellisuus sopii käytettäväksi muun muassa lääkärien koulutuksessa (leikkausten tekeminen käytännössä) tai lentokoneteollisuudessa (tunnetut lentokonesimulaatiot). Maailmalla koulutetaan esimerkiksi sotilaita “aitoihin taistelutilanteisiin” mielenkiintoisen virtuaalitodellisuuden avulla. Virtuaalitodellisuuden liikeanturit, ohjaimet ja lasit simuloivat taistelutilanteita paremmin ja edullisemmin kuin todellisuudessa tehdyt taisteluharjoitukset.

Virtuaalitodellisuus ja terveydenhuolto

Suomessa ja maailmalla monet eri alojen lääkäreiksi opiskelevat saavat aidonkaltaista leikkausharjoittelua virtuaalisissa leikkaussaleissa. Kokemus lisääntyy ja potilaita ei vaaranneta, joten hyötyä tulee kaikille osapuolille. Virtuaalitodellisuutta käytetään myös tehokkaasti kipujen lievittämiseen, jolloin hoidettava potilas ei keskity esimerkiksi jalassa olevaan kipuun, vaan voi katsoa aidonkaltaista peliympäristöä.