Tekoäly ja virtuaalitodellisuus, eli VR, ovat eittämättä tuoneet mukanaan suuria mullistuksia – jopa niin suuria, että osa pelkää niiden uhkaavan ihmiskuntaa. Toisaalta se, että virtuaalitodellisuuden avulla on mahdollista päästä irti sekä ajasta että paikasta, on tuonut mukanaan myös monia aivan uudenlaisia mahdollisuuksia. Pohdimme tässä artikkelissa sekä virtuaalitodellisuuden uhkia, että mahdollisuuksia samoin kuin siitä, mikä on virtuaalitodellisuuden nykytilanne Suomessa.
Virtuaalitodellisuuden markkinamahdollisuudet lähitulevaisuudessa
Eräs VR:n tarjoamista suurista mahdollisuuksista liittyy sen tuleviin markkinamahdollisuuksiin. On nimittäin arvioitu, että virtuaalitodellisuuteen liittyvät markkinat liikkuisivat jo lähivuosina miljardiluokassa.
Erityisen kutkuttavat ovat pelaajien käyttämien VR-lasien markkinamahdollisuudet, sillä VR voi tuoda peleihin aivan uudenlaisia elämysmahdollisuuksia ja ulottuvuuksia. Kaikilla pelaajilla ei kuitenkaan ole varaa VR-laitteisiin, joten he saattavat joutua turvautumaan jopa pieneen lisärahoitukseen, kuten monipuolinen https://www.freedomrahoitus.fi/, voidakseen rahoittaa VR-unelmansa. Moni jo varmasti odottaakin, että VR-laseja saisi ihan yleisesti tavallisista kaupoista.
Toisaalta VR on houkutteleva vaihtoehto myös yrityksille, ja yrityksetkin saattavat joutua turvautumaan erilaisiin rahoitusvaihtoehtoihin rahoittaakseen omat VR-haasteensa. VR:n monista mahdollisuuksista kertoo se, että sitä hyödynnetään jo nyt rakennusteollisuuden ja arkkitehtuurin parissa. VR pitää sisällään myös lukuisia muita mahdollisuuksia, kuten erilaisten koulutussimulaattoreiden valmistamista.
On mielenkiintoista, että ihmisen on tutkimuksen mukaan todettu muistavan lukemastaan 10%, kuulemastaan 20%, näkemästään 30% ja tekemästään 90%. Juuri tähän saumaan VR voi iskeä. VR:n avulla koululaisten olisi tulevaisuudessa mahdollista opiskella esimerkiksi antiikin ajan kreikkalaista arkkitehtuuria lukemisen sijaan siten, että he voisivat tutkia itse rakennelmia VR-maailmassa opettajan johdolla. Kuulostaa hyvältä – eikö vain?
Virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää myös markkinoinnissa, sillä sen avulla erilaisiin markkinointitilaisuuksiin on mahdollista liittää aivan uudenlaisia mieleenpainuvia kokemuksia ja elämyksiä. Interaktiiviset kokemukset ovat oivat tapa saada kuluttaja nauttimaan tilaisuudesta, ja siten kenties kiinnostumaan markkinoitavasta tuotteesta tai palvelusta uudella tavalla.
Voiko ihminen kadota VR-todellisuuteen?
Osa on sitä mieltä, että VR:n yleistyminen sisältää myös riskejä. Jo nyt puhutaan nettiriippuvuudesta, jonka on todettu olevan muihin addiktioihin verrattavissa oleva ilmiö. Ongelmana tuntuvat olevan myös osa nuorista, joille kännykkä tuntuu lähes kasvaneen kiinni käsiin. Samanlaisia riskejä pelätään liittyvän myös VR-todellisuuteen, sillä mitä tapahtuukaan, jos ihmiset alkavat kokea VR-todellisuuden tavallista arkeaan mielekkäämmäksi ja mielenkiintoisemmaksi? Entä jos ajasta ja paikasta irtautuminen alkaa tuntua ihmisistä jo liiankin houkuttelevalta, ja elämä siirtyy entistä enemmän VR-todellisuuteen arkisten asioiden jäädessä jo liiankin vähälle huomiolle? Entä jos ihminen alkaakin kokea vieraantumista omasta arjesta?
Nämä ovat varmasti kysymyksiä, joihin joudutaan ottamaan kantaa, jos VR yleistyy lähivuosina nettiyhteyksien ja kännyköiden tapaan. Luultavasti myös VR tulee aiheuttamaan samantapaisia ongelmia ja vieroitusoireita kuin netin jatkuva käyttö, tai liiallinen pelaaminen. On varsin todennäköistäkin, että VR voi olla yllättävänkin koukuttava. Se on aivan oma maailmansa, joka voi helposti aiheuttaa riippuvuutta sitä kokeilevissa henkilöissä.
Aivan samoin kuin internet, myös VR ja tekoäly sisältävät siis monia mahdollisuuksia. Mutta samaan aikaan ne sisältävät myös uhkia, joihin ei kannata suhtautua liian kevyesti. Nyt kun meillä on jo kokemusta nettiaddiktiosta ja sen vaaroista, on varmasti entistä helpompaa suhtautua tilanteisiin, joissa läheinen on vaarassa kadota VR-todellisuuteen.